2018. január 26., péntek

Mákos túrógombóc

Néhány éve rengeteg receptet gyűjtöttem össze, amiket 1-2 hónapja elővettem és úgy döntöttem, most már itt az ideje azokat is elkészíteni. Persze mindig megakad a szemem a neten látott recepteken, de ez most a gyűjteményemből került elő. Remélem, nektek is ízleni fog, mert szerintem fantasztikus étel, ezzel szépen fel lehet öltöztetni egy egyszerű túrógombócot! ;)
Hozzávalók (25 db):

Gombócokhoz:
40 dkg túró
3 db tojás
2 púpozott ek liszt
8 dkg lágyabb vaj (vagy margarin)
1-2 ek cukor (ízlés szerint)
fél citrom reszelt héja vagy/és leve
1 rúd kikapart vanília (elhagyható)
kb. 10 dkg búzadara

Mákos morzsa:
10 dkg darált mák
10 dkg vaj vagy margarin
1 csip.só
2-3 ek cukor (vagy ízlés szerint növelhető, eredeti recept 10 dkg-ot ír, szerintem sok!)
1 tk ő.fahéj

A gombóchoz összekeverem az puha vagy kicsit felolvasztott vajat a tojásokkal, cukorral, majd hozzákeverem a túrót, citromot (levét, héját), esetleg vaníliát, végül a lisztet és a darát. Fél órára hűtőbe tesszük,  hogy összeálljon és a dara meg a liszt megszívja magát.
A morzsához a vajat egy serpenyőben felolvasztom, belerakom a cukrot, mákot, pici sót, fűszerezem fahéjjal, közben folyamatosan keverem, mert hamar le tud égni. 2-3 perc alatt kész is van. Ezt ráérünk elkészíteni akkor, amikor a gombócokat már elkészítettük, de a víz még nem forrt fel.
A hűtőből kiveszem a túrós masszát és egy kanál (akár fagyiskanál, akár evőkanál) segítségével gombócokat formázok. Egy nagyobb edénybe vizet és 1 kk sót felforralok és ebbe főzöm ki a gombócokat, amíg fel nem jönnek a víz felszínére. Kivéve a vízből, azonnal belehempergetem a mákos morzsába.
Így magában, de porcukorral, vagy lekvárral is fogyaszthatjuk.
 Megjegyzésem, tippem:
Szép, mutatós étel, ahogy a sötét és világos szín jelenik meg egy tányéron.
Értékelésem: kiváló! (3/3)
Gyümölcsragut is készíthetünk hozzá. Én ezt most kihagytam időhiány miatt. :)

Meggyragu (persze más, hasonló gyümölccsel is elkészíthetjük!):
40 dkg magozott meggy
10 dkg cukor
1 dl vörösbor (helyette lehet meggylé vagy víz)
kevés ő.fahéj
szegfűszeg, csillagánizs (elhagyható, esetleg használható forralt bor vagy mézeskalács fűszer-keveréket)
1-1 szelet citrom és narancs
A meggyet a borral (vízzel) és cukorral összeforralom kb. 5-6 perc alatt, ízlés szerint fűszerezem, kicsit összefőzöm és már le is veszem a tűzről. Melegen vagy hidegen egyaránt tálalható a gombócokra vagy mellé öntve.

Jó étvágyat! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése